Saturday, March 26, 2011

JAM BUMI??


lama suda x berblogging...bz ckit...terdetik nk menulis pasal earth hour ari ni...
wajarkah jam bumi??...apa signifikan jam bumi ni??...tutup lampu sejam untuk menyelamatkan pemanasan global atau pencemaran alam atau ape2 je laa...aku tgk earth hour ni sekadar propaganda semata-mata..ok, memang la nk tujuan die nk selamatkan bumi tapi perlu ke kita sambut earth hour ni??...bergelap selama sejam semata-mata mende ni??..aku rasa cam xde pape perubahan je...dalam masa 365 ari, sejam utk earth hour...kite tutup lampu sejam 8.30pm smpai 9.30pm...pastu kite bkak lampu smpai subuh...hahaha...nape kite kena ikot barat untuk earth hour ni sedangkan mak bapak kite da ajar berjimat..dalam Islam pon ade suh berjimat...daripada berjimat tu kite da bleh slamatkan macam-macam...bukan takat bumi tapi duit, wang, pitis dan lain-lain yang sama istilah...tapi ade x kita ikot??...macam xde je..tapi bile omputih suh tutup lampu sejam untuk jam bumi, sume menggelepar, menggelupur, menggelabah pegi tutup lampu...aiyooo...kalo aku ade supermarket, pastu staff aku sume gelabah pegu tutup lampu, perghhh! 'untung' besa aku...hahaha!!...
cuba korang pikir-pikirkan selama sejam tutup lampu, rasa-rasa korang gejala-gejala x elok berlaku x??...dalam masa sejam duk dlm gelap macam-macam bleh jadi... samun, pecah rumah, rompak, rogol, maksiat dan lain-lain perkara yang bleh disama ertikan seperti perkataan tersebut...da nama nye dlm gelap, sambil ghairah ngan jam bumi, korang ade terpikir x sume ni??...sibuk duk sambut seruan jam bumi sedangkan maksiat bleh meningkat dlm masa sejam yang gelap...da nama nye jam bumi, gelap kehidupan selama sejam...haha...cam kasa je ayat aku...tapi just nak kasi pendapat...sebab aku pon baru terpikir mende ni...dan aku pon harap korang pon pikir jugak...

burung serindit burung merpati,
terbang kusut mencari anak,
tepuk dada tanya sama hati,
harap dapat difikirkan sejenak...

No comments:

Post a Comment