Monday, January 31, 2011

Mengenali dan dikenali

Bukan mudah untuk mengenali dan dikenali..lagi2 bila orang ni macam2 ragam...bak kata orang tua2 "rambut sama hitam tapi hati lain2"
Terdetik nak citer sikit pasal mende ni..bercerita atas pengalaman orang lain dan diri sendiri..sebab nak kenal seseorang bukan mudah..apabila lelaki nak mengenali perempuan dan sebaliknya..tercetus idea nak tulis mende ni sbenarnya dari seorang pakcik..bila dia citer masalah problems dia, timbul plak rasa kesian..dan bila dia citer kat coach aku, bayangan ending citer tu lain...dan bila dia citer masalah ni kat seorang kawan perempuan, ending citer tu lain..pakcik tu dalam dilema...samada meneruskan atau meninggalkan..tapi daripada citer pakcik tu dan pendapat orang2 sekeliling, ada beberapa perkara yang perlu aku amik tau..cemane nak kenal seseorang sebelum, semasa dan selepas mengenali seseorang..
aku nak listkan beberapa perkara cemane nak kenal seseorang..

1. nama penuh - dapatkan nama penuh seseorang yang kita nak kenal, dan terjemahkan
dalam bahasa jawi.

2. anak keberapa dalam famili - terjemahkan ke dalam unsur2 angin(bersifat lembut dan mudah mendengar kata tapi tidak mempunyai pendirian), air(bersifat penyabar dan tenang), api(bersifat panas baran dan keras kepala), tanah(lembut tapi dan teguh pendirian).

3. raut wajah - perhatikan raut wajah seseorang apabila berdepan dengan kita.
cantik tidak semestinya baik, hodoh tidak semestinya jahat. serius tidak
semestinya jujur, sengih tidak semestinya menipu.

4. tutur kata - jujurkah seseorang itu apabila menceritakan segala hal peribadi? kadangkala segala cerita peribadi adalah helah untuk menarik perhatian juga untuk mendapat belas. kejujuran tidak terletak pada kata-kata. kejujuran terletak pada tingkah laku yang dapat dirasai oleh kita.

mengenali atau dikenali bukan perkara mudah..mende ni amik masa..bkn stakat sbulan dua..umpama minggu orientasi..dua hari pertama semua nampak baik tapi bila da masuk hari ketiga da nampak perangai masing2..pastu bila masuk tahun ketiga da tau da camne orang tu..perkara dalam list kat atas cuma pandangan..xleh percaya sangat..tapi stakat ni aku try guna mende kat atas tu 80peratus betul..lagi 20peratus bukan salah tapi berlaku perubahan sikap apabila umur semakin meningkat..bila nak mengenali seseorang jangan sekadar melihat luaran tapi lihat dalamannya..don't judge the book by its cover..

~dari mata turun ke hati..dari hati naik ke otak..dari otak pergi ke tubuh badan..ikut suka duka,ikut rasa binasa,ikut hati mati..~

2 comments:

  1. ayat last bajet cam sign board kt tepi jalan ke kuantan tu je.. :P kan3?

    ReplyDelete